Najstarszym zachowanym do dnia dzisiejszego obiektem jest kościół farny. Jego pierwociny sięgają lat 40. i 50. XIV w., kiedy to Rzeszów kształtował się jako miasto średniowieczne, a teren kontrolowany był przez załogi polskie króla Kazimierza III Wielkiego. W momencie podarowana przez monarchę Rzeszowa wraz z przyległościami swemu zasłużonemu dyplomacie i pasowanemu rycerzowi Janowi Pakosławicowi, dziedzicowi Stróżysk, świątynia istniała, naturalnie o drewnianej konstrukcji. Pierwsze informacje źródłowe o kościele farnym w mieście Rissov datowane są na rok 1363 najpewniej związane są z misją dyplomatyczną w jaką Jan Pakosławic wysłany został do papieża Urbana V do Awinionu. Z kolei w 1390 r. wiemy, że świątynia była już murowana, jednak podczas pożaru z roku 1427 mocno ucierpiała i należało ją odbudowywać. W następnych dziesięcioleciach i stuleciach kościół przebudowywano. W sposób najbardziej widocznych w stylu barokowym.

Od samego początku kościół farny w Rzeszowie miała swoje patrocinium. W pierwszych dziesięcioleciach istnienia głównej świątyni miasta patronami jej byli dwaj święci: Adaukt i Feliks, których święto przypadało na 30 sierpnia. Byli to męczennicy z czasów prześladowania pierwszych chrześcijan w dobie panowania cesarza Dioklecjana (II-III w. n.e.), a ich kult na ziemiach polskich szczególnie popularny był w XI-XIII w. Na wzgórzu wawelskim znajduje się romańska rotunda NMP z X-XI w., którą w czasie swych rządów Kazimierz III Wielki poddał renowacji i odbudowie a następnie nadał patronat świętym Aduaktowi i Feliksowi. Stąd też często spotykana w literaturze uwaga, że kościół farny w Rzeszowie, na wzór kościoła przebudowanego przez ostatniego Piasta na tronie polskim, z nadaniem patrocinum, dedykowano świętym męczennikom II-III w. n.e.

Burzliwe losy najstarszego obiektu istniejącego w mieście, a jednocześnie najbardziej wiekowej świątyni, w tym przede wszystkim częste pożary (z roku 1427 największego w tamtym czasie), spowodowały nadanie nowego patronatu. Tym razem panowie na Rzeszowie wybrali niezwykle popularnych na ziemiach polskich świętych: Wojciech i Stanisława. W przypadku pierwszego świętego mowa o Wojciechu Sławnikowicu z Czech, który w 997 r. zginął śmiercią męczeńską ścięty pod tym kiedy mszą świętą poważył się zbrukać święte miejsce Prusów. Podobnie dramatyczne losy okazały się w żywocie Stanisława ze Szczepanowa, który popadając w konflikt z ówczesnym królem polskim, Bolesławem II Szczodrym zwanym też Śmiałym, wedle legendy, miał zostać zabity z ręki władcy na ołtarzu podczas koncelebrowania mszy w roku 1079. Obydwaj święci uznawani byli za patronów Polski. W przypadku obydwu świętych kult rozpowszechnił się na ziemiach polskich zaraz po ich śmierci.

Fot. 1: Święci Adaukt i Feliks w towarzystwie św. Barbary/ culture.pl/ domena publiczna.

Fot. 2: Kościół farny w Rzeszowie (ok. 1911 r.)/ Podkarpacka Biblioteka Cyfrowa/ domena publiczna.

Fot. 3: Święty Wojciech ze Szczepanowa/ Polon / domena publiczna.

Kalendarz

GRUDZIEŃ 2024

Pn Wt Śr Cz Pt Sb Nd
01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Strona WWW używa plików cookie

Przejrzystość jest dla nas ważna! Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób i dlaczego wykorzystujemy Twoje dane osobowe. Pamiętaj, że masz pełną kontrolę nad ich konfiguracją - możesz dopasować ją do swoich potrzeb i preferencji.

Logotypy unijne

Logotypy projektu